Logo

Lydkalibrering og romkorreksjon

Når man har fått hjemmekinoforsterkeren/prosessoren inn i stua/hjemmekinorommet begynner jobben med å stille inn lyden slik at man får best mulig lydgjengivelse fra sine favoritt filmer. Her er det store forskjeller på funksjonalitet mellom de forskjellige produktene.

Forskjellige høyttalere og forskjellige rom gjør at man må justere flere parametre for å få best mulig lyd. Dette er lydnivå på hver enkelt høyttaler, delefrekvens, forsinkelse på lyden til hver enkelt høyttaler og på de mest avanserte er det frekvensgang på hver enkelt høyttaler.

Tidligere var det vanlig at man ved hjelp av et lydssignal og egne ører justerte inn nivåene på høyttalerne til å være like samtidig som man målte avstanden til de forskjellige høyttalerne for å juster tidsforsinkelsene. Dette ble som regel en unøyaktig kalibrering av nivå og forsinkelse. Heldigvis har de fleste forsterkerene nå fått automatisk kalibrering og romkorreksjon.

Automatisk kalibrering og romkorreksjon
Hjemmekinoforsterkere/prosessorer med automatisk kalibrering og romkorreksjon gjør det enklere for brukeren å få optimal lyd. Det finnes en rekke varianter, men i hovedsak består systemene i at man tilkobler en mikrofon til receiveren/forsterkeren som plasseres i en eller flere lytteposisjoner.

Det første forsterkeren/prosessoren gjør ved en slik automatisk romkorreksjon/kalibrering er å finne ut hvilket type oppsett man har (5.0, 7.1 osv) og deretter sjekker den typisk om noen av kablene er feilkoblet. Deretter blir bassgjengivelsen vurdert fra høyttalerne sammen med nivå slik at en størrelse og delefrekvens settes for de forskjellige høyttalerne. Bildet nedenfor viser hvordan en Yamaha forsterker har målt oppsettet og satt delefrekvensen på de forskjellige kanalene.

Det er nå mer og mer vanlig at man i tilegg har romkorreksjon som gjør tilpassninger på lyden basert hvordan gjengivelsen og den opplevde lyden i rommet er. De enkleste romkorreksjonsystemene måler bare frekvensgangen til rommet/høyttalerne og basert på den opplevde frekvenskurven og prøver deretter å korrigere frekvenskurven. Det varierer hvor mange frekvensbånd som kan brukes for å kompensere for en feil frekvenskurve, men typisk ligger dette i området 5 - 9 bånd. De mest avanserte har parametrisk Equlizer som betyr at bandene ikke er fast definert, men hvor frekvens og Q (bredde på område) kan endres på forsterker.

De mer avanserte romkorreksjonssystemene gjør i tilegg en rekke tilpassninger for rommets størrelse, refleksjoner, stående bølger og andre parametre som sikrer en best mulig opplevelse. Mange av de avanserte støtter også at man måler på en rekke målepunkter i rommet for å sikre at lydgjengivelsen er best mulig på alle sitteposisjoner. Bildet nedenfor hvordan det er anbefalt å plassere mikrofon med Audyssey MultEQ romkorreksjon.

Når romkorreksjon er utført har man typisk mulighet til å se hvilke egenskaper som er blitt justert. (gjelder ikke alle) Noen hjemmekinoforsterkere gir også mulighet for å overstyre romkorreksjon med manuell justering av frekvensgjengivelsen for de forskjellige høyttalerkanalene.

Produsenter som Yamaha, Pioneer, Sony og Harman/Kardon har utviklet egne systemer for romkorreksjon mens en rekke produsenter som Onkyo, Denon, Marantz og NAD benytter seg av system utviklet av Audyssey. Systemene utvikler seg for hvert år i tilegg til at de har forskjellige egenskaper. Derfor vil de som regel også gi noe forskjellig resultat etter en korreksjon.

Selv om romkorreksjon for mange kan gjøre underverker på lyden er det alltid en fordel å gi forsterkeren et best mulig utgangspunkt. Dette betyr at å gjøre tilpassninger i rommet for høyttalerplassering og innredning, for å få best mulig lyd uten romkorresjon, som regel vil gjøre at lyden blir enda bedre med romkorreksjon.

Annonse